Reklama doradców podatkowych – zmiana ustawy

przez dnia 10 grudnia, 2009

Wczoraj dowiedzieliśmy się projekcie ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym. Projekt ten ma za zadanie wdrożenie postanowień dyrektywy unijnej 2006/123/WE dotyczącej usług rynku wewnętrznego. Jednym z głównych założeń projektu jest zniesienie obecnego zakazu reklamy doradców podatkowych. Ma to pomóc w zwiększeniu konkurencyjności usług podatkowych, a tym samym doprowadzić do obniżenia cen na rynku tych usług.

Czy to są dobre wiadomości dla doradców podatkowych? Wszak walczyli oni od jakiegoś już czasu o zniesienie zakazu reklamy…

Po pierwsze, słusznie się uważa, że reklama usług doradztwa podatkowego wywoła większą konkurencję wśród doradców, co wpłynie na obniżenie kosztów ich usług. Innymi słowy mówiąc, będą oni mieli więcej pracy przy tych samych, albo tylko nieco wyższych, dochodach.

Po drugie, możliwość reklamowania się konkurencji wymusi u doradców nakłady na marketing, które – nie ukrywajmy – są wysokie. W powiązaniu z obniżonymi cenami ich usług trudno powiedzieć, czy nie będzie to dla nich wręcz niekorzystne finansowo (być może silna konkurencja spowoduje, że na rynku pozostaną tylko duzi gracze, którzy i tak wywindują ceny swoich usług).

Po trzecie, aby się skutecznie reklamować trzeba wiedzieć, jak to robić, a jak się domyślam, niewielu doradców podatkowych ma wiedzę z tego zakresu (choćby na przykład o tym,  jak mierzyć skuteczność kampanii marketingowej). Marketing przez nich realizowany może nie przynieść spodziewanych rezultatów.

Po czwarte, w dzisiejszym świecie reklama tradycyjna, nie jest już tak skuteczna, jak to bywało wcześniej. Badania pokazują, iż najskuteczniejszą formą reklamy jest reklama telewizyjna, ale w przypadku doradców podatkowych raczej nie można mówić o tak wysokich nakładach. W ich rękach pozostają więc inne kanały marketingu.

W mojej opinii zniesienie zakazu reklamy dla doradców podatkowych spowoduje jedynie to, że tą grupę zawodową będą czekały duże wydatki na marketing. Tym bardziej zatem powinni oni zwrócić swoją uwagę w kierunku e-marketingu (który dla prawników i tak był i jest dostępny mimo zakazu reklamy), ponieważ – po pierwsze – jest on tańszy (a wręcz czasem darmowy), a po drugie – niewiarygodnie bardziej skuteczny, aniżeli marketing tradycyjny.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: