Prawnicza blogosfera

przez dnia Styczeń 18, 2010

Nie dalej jak wczoraj natknąłem się przypadkiem na grupę pięciu blogów prawniczych skupionych wokół portalu Prawnik.pl Blogi te prowadzone są przez prawników zawodowych: Kamila Lewandowskiego, Piotra Schramm, Krzysztofa Bramorskiego, Gerarda Woźniaka oraz Krzysztofa Gąsiorowskiego. Zobaczmy więc po kolei, co w tych blogach jest i dokonajmy ich oceny pod kątem e-marketingu prawniczego.

Blog Kamila Lewandowskiego

Kamil Lewandowski skupia się głównie na zagadnieniach finansowych, przy czym największą grupę zagadnień stanowi tutaj szeroko pojęte Law & Economics. Ostatni wpis zatytułowany SEPA i kryzys finansowy (2 luty 2009) dotyczy kryzysu finansowego i jego skutków w odniesieniu do SEPA, czyli Jednolitego Obszaru Płatności w Euro – jednego z najciekawszych, jak stwierdził autor, przedsięwzięć Komisji Europejskiej i sektora bankowego.

Blog zawiera 6 wpisów, od roku 2008.

Blog Piotra Schramm

Ten blog to cykl czterech felietonów pt.: Z życia prawnika. Autor – adwokat – w mojej ocenie świetnie opisuje sferę społeczno-biznesową zawodu prawnika. Oto tytuły artykułów:  Wybrać najlepszego prawnika, Prawnik i wakacje, Prawnik z werwą oraz Poszukiwany prawnik. Ostatni wpis (Wybrać najlepszego prawnika – 15 wrzesień 2008) analizuje polecenie klienta, jako jeden ze sposobów na pozyskanie klienta kancelarii.

Blog zawiera 4 wpisy, od roku 2008.

Blog Krzysztofa Bramorskiego

Pan Krzysztof Bramorski – Partner Zarządzający w Kancelarią BSO Prawo i Podatki – zwraca się z kolei w stronę szeroko pojętej edukacji prawniczej. Porusza on problematykę kursu aplikacji prawniczej, praktyki kandydata na doradcę podatkowego, natomiast w ostatnim wpisie (O kształceniu prawników słów kilka – 5 styczeń 2009) charakteryzuje rozdźwięk pomiędzy sposobem kształcenia prawników, a potrzebami rynku, gdzie większy nacisk położony jest na praktykę niż teorię.

Blog zawiera 4 wpisy, od 2008 roku.

Blog Gerarda Woźniaka

Gerard Woźniak skupia się na kilku aspektach prawa gospodarczego i handlowego. Raz omawia problemy prawne związane z ofertami Last Minute, innym razem opłatę planistyczną od wzrostu wartości nieruchomości w związku z wydaniem przez gminę decyzji o ustaleniu warunków zabudowy, a jeszcze innym zagadnienia związane z przedawnieniem roszczeń wierzycieli spółki z o.o. Ostatni wpis z 4 lutego 2009 roku omawia odpowiedzialność członków zarządu spółki z o.o. i jest to typowo analityczny tekst z bogatym orzecznictwem, a więc skierowany jest głównie do prawników.

Blog zawiera 5 wpisów, od roku 2008.

Blog Krzysztofa Gąsiorowskiego

Z grupy pięciu blogów, o których tutaj mowa, jest to najbardziej rozbudowany blog. Obraca się on wokół problemu działalności kancelarii prawnej i zawodu prawniczego. Ostatni wpis Trochę o strategii (9 luty 2009) omawia konieczność, w szczególności  w dobie kryzysu gospodarczego, działania strategicznego w firmie prawniczej. Jak konkluduje pan Gąsiorowski: Niezależnie od tego, czy podejdziemy do kwestii świadomego zarządzania firmą małymi kroczkami, czy tez zdecydujemy się na dogłębną restrukturyzację, istotne jest, aby nasze działania stanowiły ciąg zaplanowanych i przemyślanych posunięć. Wprowadzanie zmian musi być nie tylko konsekwentne, ale także  podlegać okresowej ocenie czy korekcie – strategia nie jest elementem niezmiennym.

Blog zawiera 10 wpisów, od 2008 roku.

Podsumowując

Wszystkie 5 blogów dają wrażenie blogów porzuconych przez swoich autorów. Rozpoczęli oni publikację postów w 2008 roku i zakończyli najpóźniej w lutym kolejnego roku. Od tego czasu minął już rok, więc nie sądzę, aby jeszcze kiedykolwiek ponowili blogowanie w portalu Prawnik.pl Artykuły ukazywały się niezwykle rzadko, nie dając szans na dobre ich wypozycjonowanie.

I jeszcze jedno na koniec. Publikacja blogów w portalach tego typu nie ma żadnego (albo bardzo małe) uzasadnienia marketingowego. Po pierwsze blog taki bardzo słabo się pozycjonuje, między innymi dlatego, że nie posiada własnego adresu, natomiast adresy poszczególnych wpisów są mało czytelne dla wyszukiwarek (zobaczcie np. adres z bloga Krzysztofa Gąsiorowskiego http://www.prawnik.pl/blog/5/index.php?/archives/11-Troche_o_strategii.html). Dodatkowo robot wyszukiwarki może nawet nie zajrzeć na taki blog, gdyż przede wszystkim wchodzi on na pierwszą stronę, potem na drugą i czasem na trzecią. Dalej już nie analizuje treści strony, więc jeżeli taki blog jest na stronie czwartej, to nie ma on żadnych szans z konkurencją.

Po drugie, blog powinien dawać autorowi swobodę nie tylko w przedmiocie publikacji (co tutaj oczywiście miało miejsce), ale przede wszystkim powinien pozwalać na techniczne dostosowanie siebie do wymogów e-marketingu. Tymczasem blog zlokalizowany na takim portalu, jak Prawnik.pl, nie daje takich możliwości.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: