Rodzaje blogów prawniczych

przez dnia Luty 12, 2010

Blogi można podzielić na dwie (a w zasadzie trzy) grupy. Może być to blog:

  • ekspercki
  • referencyjny

oraz będący zespołem powyższych grup

  • ekspercko-referencyjny.

Do rzeczy… ale zacznę od bloga referencyjnego (niestety nie jest to dobra nazwa, ale jeżeli ktoś znajdzie lepszą, to proszę o komentarz 🙂

Blog referencyjny (z ang. reference – odwoływanie się, odniesienie), jak sama nazwa mówi, prowadzony jest w ten sposób, że autor odwołuje się do treści gdzie indziej zamieszczonej w internecie, nawiązującej do przedmiotu jego bloga. Na swoim blogu omawia on punkt widzenia na dany problem innego autora wraz z podaniem linka i nawet fragmentu artykułu, do którego się odnosi. Dodaje również własny komentarz, czasem anegdotyczny.

Blog ekspercki, to blog, którego autor przedstawia wyłącznie swój punkt widzenia na dane zagadnienie, nawiązując do własnego doświadczenia i wiedzy. Oczywiście nie przeszkadza to temu, aby wspomnieć o innych źródłach (np. blogach) internetowych, jednakże nie jest to realizowane w takim stopniu, jak w blogu referencyjnym. Tutaj widać wyraźnie bardziej akademickie podejście do tematu.

Trzeci rodzaj bloga, to blog będący po prostu połączeniem powyższych blogów.

Warto zauważyć, że żaden blog nie może – albo raczej nie powinien – występować w czystej postaci, jeżeli mówimy o blogach prawniczych. Trudno sobie wyobrazić, aby blog referencyjny był prowadzony przez osobę nie obeznaną z prawem i danym tematem. Oczywiście może wystąpić taka sytuacja, jednak taki blog nie będzie miała szansy powodzenia. Prawniczy blog ekspercki natomiast  wręcz powinien odnosić się od czasu do czasu do innych źródeł, gdyż to tylko wzmocni (a nie osłabi) autorytet autora i jego status eksperta w danej dziedzinie.

Wydaje się więc, że najlepszym rozwiązaniem dla prawników, budujących dzięki blogowi i innym narzędziom e-marketingowym swój autorytet i markę, jest blog mieszany. Takim właśnie jest mój blog PodwojneOpodatkowanie.pl, gdzie można znaleźć wpisy typowo eksperckie, jak i typowo referencyjne – z moim komentarzem.

Z marektingowego punktu widzenia blogi referencyjne mają jedną poważną zaletę: uczestniczą w internetowej dyskusji, gdyż szerzą określoną informację dodając do niej swój wkład. Z reguły cytowanie bloga innego autora powoduje, że jest on chętny (czasem nawet zobowiązany) do odwzajemnienia, co ostatecznie zwiększa widownię bloga i ilość odwiedziających go gości.

Polskie blogi prawnicze są – jak dotąd – z reguły blogami eksperckimi.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: