Marketing doradcy podatkowego

przez dnia Marzec 18, 2010

Zapraszam wszystkich zainteresowanych do cyklu artykułów omawiających zagadnienia marketingu w kancelarii doradcy podatkowego. Autorem materiału jest pani Joanna Polańska-Solarz.

Chociaż pani Joanna nie omawia zagadnień e-marketingu  prawniczego, to w mojej ocenie artykuły te są warte dużej uwagi, gdyż często skupiają się na technice prowadzenia „przedsiębiorstwa prawniczego”, czyli – potocznie rzecz ujmując – wyjaśniają, jak doradca podatkowy powinien prowadzić swój biznes.

Np. w jednym z tekstów (Kompleksowa obsługa czy specjalizacja?) autorka omawia pozytywne strony specjalizacji doradców podatkowych. Mówi ona, że …

Powodów, dla których doradcy wybierają specjalizację, jest wiele – szybki wzrost wiedzy w poszczególnych dziedzinach, jaką trzeba przyswoić, by świadczyć usługi na wysokim poziomie. Zwiększa się zawiłość problemów, jakie zgłaszają przedsiębiorcy, a co za tym idzie ryzyko popełnienia błędu i poniesienia odpowiedzialności cywilnej. Wreszcie zapotrzebowanie rynku wskazuje, że część klientów oczekuje kontaktu z ekspertem mającym doświadczenie w określonej dziedzinie. W tych sytuacjach wyjściem staje się zawężenie pola działania kancelarii.

Ja sam jestem zwolennikiem specjalizacji, o czym już pisałem na łamach tego  bloga  kilkakrotnie.  Wg mnie, tylko tak prowadzony biznes jest w stanie wyróżnić się spośród setek mu podobnych. W dobie zwiększającej się konkurencji w zawodach prawniczych, wyspecjalizowanie własnego biznesu jest jednym z  koniecznych warunków „przetrwania” na wolnym rynku usług specjalistycznych.

Obecnie, dzięki narzędziom e-marketingowym, jeszcze łatwiej jest prowadzić wyspecjalizowane przedsiębiorstwo prawnicze. Narzędzia te bowiem dają nam do ręki instrumenty ułatwiające wieloletni kontakt z potencjalnymi i faktycznymi klientami, zlokalizowanymi nie tylko w miejscu położenia kancelarii, nie tylko w kraju, ale na całym świecie. Warto się pokusić i o nich, ale warunkiem koniecznym jest uprzednia specjalizacja.

***

Więcej o wykorzystaniu e-marketingu prawniczego w celu specjalizacji biznesu prawniczego pisałem tutaj >>

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

{ 1 trackback }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: