Specjalizacja w praktyce prawniczej

przez dnia Czerwiec 7, 2010

Wiele razy tutaj wskazywałem na problem specjalizacji, której w większości firm prawniczych nie można dostrzec. Specjalizacja to dziś klucz do sukcesu, nie tylko w branży prawniczej, ale w ogóle w biznesie.

Na potwierdzenie mojej opinii przytaczam słowa mecenasa Krzysztofa Zakrzewskiego, jednego z założycieli i partnerów Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka (cytat z dzisiejszego wydania Rzeczpospolitej):

Warto odpowiadać na coraz bardziej specyficzne zapotrzebowania klientów, m.in. większą rolę zaczynają odgrywać specjalizacje branżowe. Nie wystarczy już np. być dobrym prawnikiem antymonopolowym – trzeba być dobrym prawnikiem antymonopolowym w branży farmaceutycznej.

Tak się dobrze składa, że obecne możliwości e-marketingowe wychodzą na przeciw temu trendowi. Jednym z głównych  założeń systemu e-marketingowego w firmie prawniczej jest bowiem ścisła specjalizacja, a więc skoncentrowanie się na wąskiej dziedzinie prawa. Specjalizacja owego systemu powinna być skorelowana z zakresem działania kancelarii, albo przynajmniej mieścić się w tym zakresie.

Nie będę tutaj opisywał korzyści, jakie specjalizacja za sobą niesie. Czyniłem to już wielokrotnie, chociażby w artykule Specjalizacja Kancelarii Prawnej, czyli jak pracować mniej z większym zyskiem.

Proszę jednak, abyś zapoznał się z małym studium przypadku…

(Poniższe przykłady nie dotyczą strategii e-marketingowej, a przynajmniej nie w takiej formie, która jest przedmiotem tego bloga.)

Nie tak dawno temu Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych ogłosił konkurs na najlepszą stronę kancelarii prawnej. Oto wyniki:

1 nagroda: www.bukowski-partners.pl
Bukowski & Wspólnicy Kancelaria prawna Kraków

2 Nagroda: www.kpdi.pl
Kancelaria Prawna Domański i Wspólnicy Gdańsk

3 nagroda: www.biegunska.pl
Olga Bieguńska Radca Prawny, Warszawa

Zobacz strony tych kancelarii…

A teraz, gdybyś był potencjalnym klientem każdej z tych trzech kancelarii i twój problem dotyczyłby zagadnienia własności intelektualnej, którą z nich byś wybrał?

Czy tą, która zajmuje się niemal wszystkim, czy też tą, której praktyka skupia się wyłącznie na problemach własności intelektualnej?

Według mnie, wybór jest prosty: kancelaria pani Olgi Bieguńkiej. Tylko tutaj mamy wyraźną specjalizację, a więc niemal gwarancję, że naszym problemem zajmie się osoba o najwyższych kwalifikacjach merytorycznych w zakresie własności intelektualnej.

Dlatego właśnie zawężanie grupy docelowej (targetu) klientów jest takie ważne w biznesie. I do tego skutkuje mniejszą ilością pracy oraz, co najmniej, takimi samymi dochodami.

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Daniel Anweiler | Odszkodowania za błędy medyczne Wrzesień 13, 2015 o 5:32 pm

Tak zgadzam się. Specjalizacja to podstawa, tylko w dużym mieście (powyżej 300 tyś mieszkańców). Powoli dopiero gdy rynek się w mniejszych miastach zapełnia to pojawia się specjalizacja. Dla mnie właśnie jest to najfajniejsze, wolę być neurochirurgiem jeżdżącym po całym kraju niż rodzinnym siedzącym na miejscu. Każdy robi tak jak lubi. Pozdrawiam z Bielska-Białej (140 tyś mieszkańców).

Odpowiedz

Rafał Chmielewski Wrzesień 13, 2015 o 8:46 pm

A Bielsko-Biała to piękne miasto 🙂

Rafał

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: