Pamiętaj, aby zawsze odpisać na komentarz w blogu prawniczym

przez dnia Październik 8, 2010

Kilka dni temu zamieściłem w tym blogu zdjęcie roznegliżowanego mężczyzny, opasanego ręcznikiem, stojącego pod prysznicem. Zapytałem wówczas, czy ktoś z moich szanownych czytelników wie, co TO jest, i jakie TO ma znaczenie dla e-marketingu prawniczego.

Komentarze, jak zawsze, były trafne 🙂

Ok.

A więc do rzeczy.

Zdjęcie, to klatka z reklamy Old Spice’a. Reklamy, która była częścią większej, niezwykle udanej kampanii marketingowej.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE]

Fascynujące jest to, że cała kampania przeszła już do historii światowego dziedzictwa marketingu. Marketingu, który tutaj połączył dwie sfery: telewizję oraz media społecznościowe w sieci. W mojej opinii, to krok milowy, łamiący pewne bariery i popychający naszą cywilizację do przodu.

Wnioski z tej kampanii płynące są dodatkowo niezwykle ważne dla e-marketingu w naszej branży. I dla KAŻDEGO blogującego prawnika.

Cała kampania polegała na tym, że początkowo wyświetlono w telewizji reklamę linii kosmetyków Old Spice. A następnie w serwisach społecznościowych (Twitter, Facebook, YouTube) założono specjalne profile, na których internauci mogli swobodnie komentować reklamę… i odpowiadać na pytanie…:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=uLTIowBF0kE&NR=1]

Najważniejsze było jednak to, że autorzy kampanii nie poprzestali jedynie na pokazaniu udanej reklamy w telewizji, stworzeniu społecznościowych profili i zadaniu inspirującego pytania. Poszli o krok dalej… Nagrywali na wideo odpowiedzi na niektóre z komentarzy (specjalnie wybierane), które pozostawili internauci. Odcinki odpowiedzi nagrywane były w tej same konwencji (podobna sceneria, ten sam aktor, humor) i pokazywane w kanale YouTube.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=tqoc6wTNotI&feature=channel]

Skutek? Zadziwiający!

Samą reklamę telewizyjną oglądało za każdym razem około 2 mln osób. Wynik przeciętny, tj. normalny dla tego rynku.

Odpowiedzi w sieci obejrzało natomiast  aż 48 mln widzów w ciągu tylko dwóch pierwszych tygodni!!!

Samo oglądanie oczywiście o niczym jeszcze nie świadczy, bo liczy się efekt końcowy, czyli dochód ze sprzedaży towarów. A tutaj firma Old Spice zanotowała ponad 100% wzrost!

Genialne wykorzystanie narzędzi społecznościowych! Oraz pewnej zasady, która rządzi w mediach społecznościowych, a która jest przez wielu nagminnie pomijana.

Ta zasada ma również znaczenie dla bloga prawniczego.

A co to za zasada? Jeżeli ją zrozumiesz, zrozumiesz też media społecznościowe i …. w efekcie narzędzie, którym jest blog . A brzmi ona:

Zachowania w świecie wirtualnym są dokładnie takie same, jak w świecie rzeczywistym. Jeżeli chcesz z kimś zbudować relację w sieci, to zrobisz to dokładnie w taki sam sposób, jak w realu.

Załóżmy, że właśnie skończyłeś wykład podczas konferencji. Jest przerwa. Wszyscy uczestnicy to twoi potencjalni klienci. Wielu jest zainteresowanych pogłębieniem tematu, o którym opowiadałeś. Podchodzą do ciebie w przerwie i zagadują.

Co robisz? Odwracasz się? Milczysz, czy podejmujesz wątek?

W blogu obowiązuje dokładnie taka sama zasada. Jeżeli ktoś jest zafascynowany tym, co napisałeś powyżej i zostawia tobie komentarz, nie możesz po prostu odwrócić się bez słowa. Musisz mu odpowiedzieć. Chociażby „dziękuję za komentarz”. Blogi prawnicze nigdy nie generują takiej ilości komentarzy, żebyś nie miał czasu na krótką odpowiedź. Pamiętaj, nie odchodź, kiedy zostałeś zagadnięty.

A tymczasem wielu, naprawdę wielu autorów blogów odwraca się od osób, którzy próbują nawiązać z nimi relacje przez wypowiedź w komentarzu. Jest to ewidentna strata widowni i potencjalnego dochodu.

Odpowiadanie na komentarze ma również taką wartość (co też wykorzystano w kampanii Old Spice), że każda inna osoba, która czyta odpowiedź na obcy komentarz, ma wrażenie, że autor mówi wprost do niej. A więc i tutaj zawiązuje się relacja. Warto o tym pamiętać!

Ekipa filmowa zajmująca się kręceniem odpowiedzi w kampanii Old Spice’a stworzyła ponad 180 odcinków w ciągu kliku zaledwie dni. Ogromny wysiłek, ale efekt niewspółmierny do stosunkowo niskich kosztów kampanii w mediach społecznościowych.

E-marketing prawniczy również jest wyjątkowo tanim rozwiązaniem i wyjątkowo skutecznym. Odpowiadanie na pytania i udział w dyskusjach blogowych jest przecież darmowy 🙂

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nFDqvKtPgZo&NR=1]

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: