O co chodzi z tym „Like it!”

przez Rafa艂 Chmielewski dnia 13 lutego, 2015

Rzecz o komunikacji. Tak – o KOMUNIKACJI, przez du偶e „KO” 馃槈

Na pocz膮tku by艂o s艂owo.

Znasz to, prawda? Od samego pocz膮tku, do samego ko艅ca, wszystko co nas 艂膮czy mo偶na zamkn膮膰 w poj臋ciu KOMUNIKACJI.

S艂owa to element komunikacji, ale nie tylko s艂owa. Wiesz dobrze, 偶e podczas rozmowy Twoje cia艂o komunikuje wi臋cej, ni偶 to, co opuszcza Twoje usta. Spos贸b zachowania komunikuje to, kim jestem, jaki jestem, co my艣l臋, itd. Ma艂o tego, nawet zawarto艣膰 mojego koszyka w markecie komunikuje kim jestem, co jem, ile mam dzieci, ile zarabiam, itd, itp.

Bez komunikacji nie ma rozwoju, nie ma przysz艂o艣ci. Nie ma nic. Nie ma te偶 firmy, czy kancelarii.

I o ile donios艂o艣膰 procesu komunikacji pozostaje bez zmiany, o tyle jej formy przybieraj膮 r贸偶n膮 posta膰 w miar臋 up艂ywu lat.

Np. kiedy艣 ludzie komunikowali si臋 tak:

Hmmm….?

Hm.

Ale w miar臋 rozwoju cywilizacji formy wymiany my艣li stawa艂y si臋 bardziej zaawansowane. Zobaczmy po kolei (wyb贸r autorski ;)):

  • pierwsze sp贸艂g艂oski (np. -Brrr…. – Bum!, itp.)
  • rysunki 艣cianach w jaskiniach
  • chmurki dymu z india艅skiego ogniska (oraz wymy艣lny system znak贸w wykonywanych palcami)
  • listy niesione przez pos艂a艅c贸w
  • poczta tradycyjna
  • telegraf
  • telefon
  • fax
  • poczta e-mail
  • czat

Ale na tym nie koniec.

Bo dzisiaj mamy wiele wi臋cej r贸偶nych form komunikacji, kt贸ra ma miejsce w tzw. mediach spo艂eczno艣ciowych. Faktem jest, 偶e samo korzystanie z Facebooka pozwala na komunikacj臋 w bardzo r贸偶ny spos贸b: bezpo艣rednia wiadomo艣膰, czy post na w艂asnej „艣cianie”, kt贸ry dociera do znajomych. Ma艂o tego, za pomoc膮 FB mo偶esz zadzwoni膰 do kogo艣 innego w spos贸b, jaki robimy to tradycyjnym telefonem. Mo偶esz pokaza膰 swoim znajomym obrazki, zdj臋cia, filmy. Mo偶esz skomentowa膰 tw贸rczo艣膰 innych os贸b, itd. Wyb贸r jest wi臋cej ni偶 bogaty.

Jednak nie tylko FB s艂u偶y dzisiaj do komunikacji. Jednym z wa偶niejszych narz臋dzi s艂u偶膮cych temu celowi w kancelarii prawnej jest przecie偶 Blog Prawniczy! Wiele razy pisa艂em i m贸wi艂em o tym, 偶e blog jest prowadzony dobrze wtedy, kiedy komunikuj臋 si臋 nim ze swoj膮 spo艂eczno艣ci膮, czytelnikami, klientami, itd. Nie tylko wtedy, kiedy odpowiadam na komentarze, ale te偶 wtedy, kiedy pisz臋 m贸j tekst. Tak, tak … 馃檪

No i dochodzimy do tytu艂owego Like it!

Chc臋, 偶eby艣 zauwa偶y艂 jedn膮 wa偶n膮 rzecz:

Kiedy zamieszczam jaki艣 post na Facebooku, czy zdj臋cie na Instagramie, albo w innych miejscach, to kto艣 mo偶e to „polubi膰”. I nie jest to wcale trywialna, nic nie znacz膮ca informacja, 偶e kto艣 co艣 lubi. Z tym kryje si臋 du偶o聽wi臋cej.

A co?

TO jest w艂a艣nie wa偶na wiadomo艣膰 dla mnie, 偶e kto艣 po艣wi臋ci艂 sw贸j w艂asny czas na zajrzenie, zapoznanie si臋 z tym, co mam do powiedzenia (pokazania – ale to jest dok艂adnie do samo), klikni臋cie w odpowiedni przycisk, i czasem do tego jeszcze skomentowanie.

Ten kto艣 po艣wi臋ci艂 sw贸j czas!

I jednocze艣nie po艣wi臋caj膮c w艂asny czas, doceni艂 m贸j czas, kt贸ry ja po艣wi臋ci艂em na stworzenie tej drobiny kontentu.

Sp贸jrz teraz na to z punktu widzenia dzisiejszych warunk贸w. Czas jest warto艣ci膮, kt贸rej nikt nie mo偶e mie膰 wi臋cej. W szczeg贸lno艣ci dzisiaj jest on niezwykle cenny. Dlatego oferowanie komu艣 innemu w艂asnego czasu jest zachowaniem, kt贸ry gdzie艣 w tam w pod艣wiadomo艣ci bardzo cenimy.

Dlatego z pozoru proste Lubi臋 to! niesie ze sob膮 w dzisiejszych czasach du偶膮 warto艣膰: informacj臋, 偶e nie tylko jeste艣 w kr臋gu moich znajomych, ale te偶 jeste艣 dla mnie na tyle warto艣ciow膮 osob膮, 偶e ch臋tnie po艣wi臋cam dla Ciebie m贸j w艂asny czas.

Rozumiesz to?

馃檪

I z tego punktu widzenia Lubi臋 to! jest wa偶nym narz臋dziem komunikacji. Tak偶e komunikacji biznesowej ze sfery budowania i podtrzymywania relacji ze swoim 艣rodowiskiem.

*****

To, czy docenisz moje s艂owa, czy nie, zale偶y od tego, jak bardzo jeste艣 zaznajomiony z dzia艂aniem dzisiejszego marketingu kancelarii prawnej w sieci. By膰 mo偶e uznasz, 偶e to bez sensu. Je艣li tak, to tylko wspomn臋 o trzech faktach, kt贸re wyra藕nie pokazuj膮 gigantyczn膮 zmian臋 mi臋dzy pokoleniami:

  • ile os贸b z naszej bran偶y podawa艂o w w膮tpliwo艣膰 nie tylko to, 偶e kiedy艣 b臋d膮 korzystali z FB, ale nawet z poczty elektronicznej? Jaka sytuacja jest dzisiaj – wszyscy wiemy.
  • dzisiejsi studenci – czyli Twoi klienci za dwa lata, bardzo aktywnie komunikuj膮 si臋 dzisiaj za pomoc膮 narz臋dzi, kt贸rych by膰 mo偶e jeszcze nie widzia艂e艣 na oczy, jak Instagram, Vine, czy Snapchat. To jest dla nich normalny spos贸b komunikacji, tak jak dla Ciebie poczta e-mail i telefon. Oni NIE korzystaj膮 z Facebooka!
  • za pomoc膮 tych nowoczesnych narz臋dzi nawi膮zuje si臋 kontakty biznesowe.聽Tak, tak. Dzisiaj jest masa 35-latk贸w – biznesmen贸w, dla kt贸rych Instagram jest codziennym narz臋dziem do komunikacji. Dzisiaj dotarcie do nich na tej platformie jest 100 razy prostsze, ni偶 za pomoc膮 telefonu, maila, czy za 2 lata.

聽Wi臋c … doce艅 nowoczesne sposoby komunikacji. I niepozorne Lubi臋 to! 馃檪

Powodzenia!

{ 4 komentarze… przeczytaj je poni偶ej albo dodaj sw贸j }

Artur 15 lutego, 2015 o 11:32 am

Jakby wprowadzono przycisk „Hate it !” to dopiero by艂aby komunikacja, zw艂aszcza z prawnikami 馃檪

Odpowiedz

Rafa艂 Chmielewski 15 lutego, 2015 o 9:54 pm

Witam Panie Arturze! 馃檪

A powiem szczerze, 偶e o tym my艣la艂em te偶 馃檪 Czasem a偶 by si臋 chcia艂o co艣 takiego wcisn膮膰, prawda?

Serdecznie Pana pozdrawiam!
Rafa艂

Odpowiedz

Adrian 9 kwietnia, 2015 o 7:44 am

Fajny artyku艂 I like it!:)

Odpowiedz

Rafa艂 Chmielewski 9 kwietnia, 2015 o 8:23 pm

Dzie艅 dobry Adrianie! Dzi臋kuj臋 Ci za Like it! i za odwiedziny mojego bloga! 馃檪

Dzi臋kuj臋 raz jeszcze!

PS.: Jeste艣my w kontakcie, no nie? 馃檪 Wybacz, 偶e si臋 nie odzywam, ale jestem zawalony prac膮.

Serdeczno艣ci!
Rafa艂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Nast臋pny wpis: