W piątek pod wieczór nieoczekiwanie wjechał mi na tapet Instagram w kancelarii prawnej.
Jak i kiedy korzystać z Instagrama? Czy to w ogóle ma sens?
Wielu prawników faktycznie promuje siebie i swoje kancelarie za pomocą tego narzędzia.
Jest ich już tylu, że z zewnątrz może się wydawać, że realnie tracisz jakąś szansę, jeśli nie wrzucasz codziennie jakiejś fotki z długim odpisem i stoma hashtagami.
A jak wygląda to w rzeczywistości?
Sytuacja nie jest jednokolorowa. Instagram to tylko i wyłącznie narzędzie i tak samo, jak każde narzędzie, nie da się go wykorzystać do promocji wszystkiego.
Tak samo jak z tym młotkiem: wbijesz nim gwóźdź, ale nie polecisz nim w kosmos.
Zanim zaczniesz żałować tego, że wciąż nie promujesz swojej kancelarii na Instagramie najpierw zadaj sobie pytanie: jaką masz specjalizację.
Jeśli przedmiotową – stracisz tylko czas.
Jeśli podmiotową – ma to sens.
Jeśli mieszaną – na to sens.
A jeśli nie masz żadnej, to też stracisz czas.
[więcej o temacie specjalizacji w kancelarii prawnej i jakie to dla Ciebie znaczenie znajdziesz w jednej z lekcji kursu Mała WIELKA kancelaria].
Specjalizacja podmiotowa to taka specjalizacja, w której obsługujesz jakąś branżę. Np. górników.
Dlaczego wtedy taka specjalizacja ma sens, kiedy promujesz się na Instagramie?
Ponieważ w prosty sposób możesz dotrzeć do swoich odbiorców – czytaj: klientów.
Możesz im opowiedzieć DOKŁADNIE to, czego oni potrzebują. Możesz w prosty sposób nawiązywać z nimi relację. Dawać się poznać.
Dlatego zanim zaczniesz promować kancelarię prawną na Instagramie, najpierw ustal, jaką masz specjalizację.
Jeśli nie masz podmiotowej (ew. mieszanej, czyli podmiotowo-przedmiotowej), najpewniej stracisz tylko swój czas i pieniądze.
Są trzy prawniczki, które mnie niezmiennie fascynują, jeśli chodzi o to promocję za pomocą social mediów, w tym na Instagramie, i dla których Insta jest ważnym narzędziem promocji (ale nie jedynym oczywiście).
Najważniejsza rzecz w prawniczym Instagramie
No więc sztuczek jest tutaj sporo. Np. warto wiedzieć, jakich hashtagów używać. Warto wiedzieć, jak pisać treści pod zdjęciem. Jak sporządzić BIO. Warto przemyśleć wygląd całego profilu. A także – najważniejsze – warto wiedzieć, czy na Instagramie jest Twoja grupa docelowa.
Ale warto też wiedzieć o jeszcze jednej BARDZO WAŻNEJ RZECZY.
Amerykanie często mówią, że: Everyone is talking but no one is listening.
I o to tu chodzi, Zwykle używamy swoich profili z social mediach do wyrażania swoich myśli, podglądów, przemyśleń i idei.
A tymczasem prawie w ogóle nie słuchamy.
Zamiast cały czas gadać – lepiej słuchać.
– Rafał, no ale o chodzi z tym słuchaniem – zapytasz.
Chodzi o to, żeby czytać / słuchać innych ludzi i wchodzić z nimi w interakcję, komentować ich słowa, podawać je dalej, wspominać o nich w swoich postach itd.
Innymi słowy mówiąc jest to idea: give, give, give, give, give, give, give, give, give, give, give, give and take.
A nie zaś: take, take, take, take, take, take, take, take, take, take.
Rozumiesz?
Jeśli słuchasz innych ludzi (oczywiście nie wszystkich, ale swoich pt. klientów) na Instagramie, wtedy oni zaczynają Cię zauważać, dostrzegać, że jesteś i co masz do zaoferowania.
Niektórzy z nich zaczną wtedy słuchać Ciebie i w ten sposób Twoja sieć kontaktów zacznie szybko rosnąć.
To jest jedna z rzeczy, o której musisz wiedzieć, jeśli myślisz o promocji na Instagramie.
To proste, czyż nie?
Oczywiście to ma sens, jeśli masz specjalizację podmiotową, ale o tym pisałem wyżej.
***
Są trzy prawniczki, które mnie niezmiennie fascynują, jeśli chodzi o to promocję za pomocą social mediów, w tym na Instagramie, i dla których Insta jest ważnym narzędziem promocji (ale nie jedynym oczywiście).
Są to:
mec. Katarzyna Łodygowska – na Instagramie @Matka_Prawnik
Mec. Łodygowska specjalizuje się grupie kobiet w okresie macierzyństwa
[wywiad w podcaście: https://wdrodzedokancelarii.pl/matka-prawnik/]
mec. Joanna Szufel – na Instagramie @na_kryzys_adwokat
Mec. Szufel specjalizuje się w branży fizjoterapeutów
[wywiad w podcaście: https://wdrodzedokancelarii.pl/joanna-szufel/]
Mec. Agnieszka Łyp-Chmielewska na Instagramie @PsiParagraf.pl
Mec. Łyp-Chmielewska specjalizuje się w branży kynologicznej
[wywiad w podcaście: jeszcze nie przeprowadziłem :D]
Zauważ, że każda z tych wspaniałych Pań specjalizuje się podmiotowo.
To tyle na dziś.
Rafał 🙂
***
O specjalizacji kancelarii prawnej
Przyznam Ci się, że nie przepadam za rozmowami przez telefon czy inne zdalne formy komunikacji. Zdecydowanie bardziej wolę przyjechać do mojego rozmówcy z całym sprzętem do nagrywania nawet jeśli znajduje się on po drugiej stronie naszego cudnego kraju.
A w związku z tym, że przyszedł wirus, lepiej było sobie odpuścić spotkania. Zostały zatem podcasty nagrywane przez telefon… [Czytaj dalej…]
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Rafale,
dzięki za wpis.
Tego właśnie szukałem – zastanawiałem, się czy instagram dla prawnika ma sens i kiedy.
Wygląda mi na to, że prawniczki które, wskazałeś działają na linii do konsumenta i to się sprawdza (tak też odbieram fizjoterapeutów).
Jeśli trafisz jakiś profil prawnika, który przez instagram trafia do biznesu, proszę napisz / dopisz na tym poście. Może to kwestia czasu?
Pozdrawiam, TS
Interesujące