FAQ

Poniżej zamieściłem kilka pytań i odpowiedzi, które najczęściej padają z ust prawników.

Co to jest e-marketing?

Każda firma i każda kancelaria ma jakiś marketing. Jeżeli myśli, że go nie ma, to i tak ma. Marketing to nie tylko reklama (tego rzecz jasna nie ma każda firma i kancelaria), ale przede wszystkim pokazanie się potencjalnemu klientowi, nawiązanie z nim relacji, pokazanie swojej oferty, utrzymywanie kontaktu po wykonaniu dla niego usługi oraz nakłanianie do polecania usług.

To jest marketing w szerokim tego słowa znaczeniu.

E-marketing to po prostu to samo, ale realizowane za pomocą narzędzi internetowych. Obecnie trudno sobie wyobrazić marketing tradycyjny bez wsparcia e-marketingowego.

Co to jest strategia
e-marketingowa?

Strategia to plan działania. Droga dojścia z punktu A do punktu B. Aby mieć w swojej kancelarii e-marketing, musisz wiedzieć, jak się nim posługiwać. Co robić, aby Twoje działania w sieci nie tylko były efektywne, ale też aby nie były stratą czasu.

Ustalenie strategii jest FUNDAMENTALNĄ rzeczą w e-marketingu. Najczęstszym błędem, popełnianym przy realizacji strategii e-marketingowej w kancelariach, jest brak świadomości, że coś takiego jest w ogóle potrzebne. Dotyczy to zarówno małych, średnich, jak i dużych kancelarii.

Strategia podlega zmianom, co wynika często z faktu lepszego poznania rynku podczas jej realizacji, albo z faktu zmiany okoliczności zewnętrznych. Dlatego ważna jest analiza statystyk strategii e-marketingowej.

Co to jest specjalizacja
strategii e-marketingowej?

Strategia e-marketingowa powinna być wyspecjalizowana. A więc skupiać się na jakimś kryterium: przedmiotowym, podmiotowym, geograficznym, itd. Nie ma nic bardziej pochłaniającego czas i nieskutecznego, niż brak specjalizacji.

Specjalizacja jest jednym z fundamentalnych elementów strategii e-marketingowej kancelarii.

Nie ma przeszkód, aby w kancelarii istniało kilka specjalizacji w ramach jednej strategii.

Co to jest przedmiot
specjalizacji strategii e-marketingowej?

Specjalizacja powinna skupiać się na analizie/opisie jakiegoś wąskiego zagadnienia. To jest jej przedmiot. Im węższy, tym lepiej.

Jak prowadzić e-marketing
w kancelarii prawnej?

Musisz wiedzieć, że e-marketing to nie jest jednorazowy strzał, albo – jak mówią amerykanie – one night success. To jest strategia, która sama z siebie zakłada proces długofalowy. Zresztą, jak już wspomniałem na początku, każda kancelaria posiada jakiś marketing. A więc skoro już jest, to warto ten proces uporządkować. Tak, jak kilka razy w roku drukujesz sobie wizytówki, tak samo musisz stale realizować swoją strategię e-marketingową.

Po prostu: pisz w blogu wtedy, kiedy uznasz za stosowne – generalnie rzecz ujmując.

Ile czasu zajmuje
e-marketing w kancelarii?

To zależy od osobistych cech autora strategii e-marketingowej. Mnie zajmuje to godzinę tygodniowo. W blogu PodwojneOpodatkowanie.pl nie napisałem słowa już od pół roku, a on wciąż zwiększa swoje statystyki.

Generalnie, najwięcej pracy jest na początku. Kiedy startuje rakieta, to 80% paliwa spala na starcie. A potem to już sobie leci. I tak samo jest ze strategią e-marketingową, ale wysiłek ten się bardzo opłaca.

Ile kosztuje realizacja
strategii e-marketingowej?

To zależy. Może to być jedynie koszt Twojego czasu. Możesz też skorzystać z profesjonalnej pomocy (np. mojej firmy), co oczywiście podnosi koszt.

Kiedy zdobędę pierwszego klienta?

Amerykanie obliczyli, że średnio pierwszy klient przychodzi do kancelarii po 54 wpisach w blogu prawniczym. A więc, jeżeli piszesz w swoim blogu raz w tygodniu, to statystycznie w warunkach amerykańskich zdobyłbyś klienta po około roku. Natomiast to tylko statystyka. Znam przypadki kiedy klient trafiał się po tygodniu. A mój blog podatkowy generuje średnio 3 potencjalnych klientów dziennie. Zatem może być różnie i po części zależy to też od obranej specjalizacji.

Jaki jest zakres Twoich usług?

Moje usługi realizuję w ramach web.lex – mojej firmy konsultingowej, która świadczy usługi doradcze w zakresie kreacji wizerunku kancelarii prawnych za pomocą prawniczego bloga.

W zakresie e-marketingu moja działalność wygląda tak:

  • Ustalamy podstawy strategii e-marketingowej
  • Budujemy blog prawniczy
  • Szkolimy Ciebie
  • Doradzamy, pomagamy, nadzorujemy to, co robisz
  • Dajemy do rąk specjalny biuletyn
  • Analizujemy Twoje statystyki i na tej podstawie proponujemy zmiany strategii, albo też wdrożenie nowych usług, czy narzędzi biznesowych
  • Wprowadzamy zmiany w blogu
  • Udostępniamy bazę ze szkoleniami i wiedzą biznesowo-marketingową.