Jak pozycjonować w Google stronę kancelarii

przez dnia Grudzień 11, 2009

Zajmijmy się jednak najpierw odpowiedzią na pytanie, czy w ogóle pozycjonować stronę internetową kancelarii prawnej, albo podatkowej? Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że ponad 90% ruchu w internecie skoncentrowana jest na poszukiwaniu informacji, to okaże się, że warto istnieć w wynikach wyszukiwania i to jak najwyżej. Wyższa pozycja – większa ilość odwiedzin i potencjalnych klientów (przeciętnie internauci nie odwiedzają stron z wynikami wyszukiwania dalszych, niż trzecia). Z tego punktu widzenia nie ma wątpliwości, że pozycjonowanie strony firmy prawniczej jest ważną rzeczą.

W związku z tym, że wyszukiwarka Google skupia ponad 90% rynku, dalej ograniczę się jedynie do techologii Google, i mówiąc „wyszukiwarka” będę miał na myśli jedynie wyszukiwarkę Google. 

Zatem jak pozycjonować skutecznie swoją stronę? Mamy tutaj dwie opcje: pozycjonowanie płatne oraz samodzielne. Które jest odpowiednie dla potrzeb prawnika?

Pozycjonowanie płatne polega na zleceniu podmiotowi zewnętrznemu takiej usługi. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nie trzeba robić tego samodzielnie. Wadą natomiast, że usługa ta jest płatna (zazwyczaj uzależniona od pozycji w danym dniu) i niezbyt wydajna, tzn. w otoczeniu dużej konkurencji strona pozycjonowana często nie pojawia się nawet na drugiej i trzeciej stronie wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie samodzielne natomiast musi się opierać na innych założeniach, jako że z reguły osoba prowadząca kancelarię nie ma wystarczających wiadomości o tym, jak skutecznie pozycjonować własną stronę. Ale zamin odpowiemy sobie na pytanie, jak samodzielnie pozycjonować w wyszukiwarce stronę kancelarii, musimy uświadomić sobie jedną podstawową rzecz: jakie kryterium bierze pod uwagę Google, nadając stronie tą a nie inną pozycję. Wyszukiwarka bowiem bada wiele elementów strony i wiele jej cech bierze pod uwagę, ale zdecydowanie najważniejszym kryterium decydującym o pozycji w wynikach wyszukiwania jest zmieniająca się treść strony. Im częściej się ona zmienia i im bardziej regularnie, tym lepiej.

Widzimy zatem, że pozycjonowanie zwykłej internetowej wizytówki kancelarii, bardzo statycznej w swojej formie, jest bardzo trudne. Stąd też powyższa opcja pozycjonowania płatnego, jeżeli dotyczy jedynie takiej wizytówki, jest pozycjonowaniem sztucznym – nie nawiązującym do kryteriów, którymi kierują się roboty Google penetrujące sieć. Pozycjonowanie, aby było skuteczne w 100%, musi dotyczyć strony dynamicznej, o regularnie zmieniającej się treści.

Powracając do pozycjonowania samodzielnego… prawnik, doradca podatkowy, czy inny reprezentant zawodu prawniczego, może pozycjonować w wyszukiwarce własną stronę indywidualnie i to znacznie skuteczniej, jeżeli tylko będzie w stanie dostarczyć jej treści. O ile pozycjonowanie sztuczne często zawodzi (gdyż znając sztuczki pozycjonerów Google co jakiś czas udoskonala wyszukiwarkę), o tyle pozycjonowanie naturalne jest bardzo skuteczne, gdyż treść zawsze była i zawsze będzie najważniejszym kryterium branym pod uwagę przez Google.

Jak zatem pozycjonować stronę kancelarii? Przede wszystkim należy odejść od wizerunku strony prawniczej, jako wizytówki. Strona taka nie może być stabilna, a dynamiki nie da się uzyskać na wizytówce. Najlepiej do prowadzenia dynamicznych stron nadaje się zatem forma blogu. Blogi doskonale pozycjonują się w wyszukiwarkach zajmując często pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, i to bez zbytniego wysiłku i za darmo (nie licząc wartości czasu spędzonego nad produkcją treści). Goolge – jeśli można to tak powiedzieć – uwielbia blogi i stąd blogi prawnicze cieszą sie w USA niesłabnącym zainteresowaniem, gdyż przyciągają one realnych klientów (poza innymi korzyściami, o których na pewno napiszę).

Oczywiście zasilanie bloga w treść nie jest jedynym czynnikiem zapewniającym w tym zakresie sukces (trzeba jeszcze umieć posługiwać się słowami kluczowymi, wartościami meta, prawidłową budową linków, itd.), ale jest to warunek koniecznie niezbędny.

Z mojej praktyki

Kiedy jeszcze nie wiedziałem niczego na temat pozycjonowania, korzystałem z usług jednej z firm zajmujących się tego typu usługami. Przedmiotem pozycjonowania była strona promująca jeden z moich e-booków. Wyniki osiagne przez firmę były różne, a czasem nawet zupełnie nie zadowalające. Generalnie rzecz biorąc koszt pozycjonowania przekroczył zysk ze sprzedaży tej książki.

Kiedy poznałem e-biznes i e-marketing od kuchni i zacząłem prowadzić blog prawniczy (najpierw był to blog o abolicji podatkowej) okazało się, że mam DUŻO lepsze wyniki, pozycjonując go naturalnie, a więc po prostu pisząc w nim artykuły. Rzeczywisty koszt zerowy – zysk ze sprzedaży wyśmienity! Na dzień dzisiejszy na przykład, wpisując w wyszukiwarkę jedno z moich słów kluczowych – metoda zaliczenia – moje strony znajdują się w wynikach wyszukiwania na 4,5 i 8 miejscu. Nie dość, że są one wysoko, to jeszcze pojawiają się aż trzykrotnie, przyciągając do mnie potencjalnych klientów (i będą to robić nawet długo po tym, jak zakończę prowadzenie moich blogów). Inna fraza – dochody z UK: pozycja 2 i 6. Jeszcze inna fraza – nowa umowa z Finlandią: pozycja 4, 7, i 8 (taka pozycja w dwie godziny po dodaniu wpisu!).

Okazuje się więc, że każda firma prawnicza powinna pozycjonować swoją stronę internetową i jest to niewiarygodnie łatwe zadanie!

Poprzedni wpis:

Następny wpis: