O AdWords i specjalizacji w kancelarii prawnej

przez dnia 20 sierpnia, 2010

Wciąż wiele nowo powstałych kancelarii (zresztą tych starszych również) wspiera się linkami sponsorowanymi w Google AdWords. Wspominałem już nie raz, że w mojej opinii ten sposób marketingu jest nieskuteczny, chyba że spełni się jeden istotny warunek.

Koniec końców zdecydowanie odradzam jakiekolwiek kampanie e-marketingowe w AdWords, ponieważ:

  • są one, jak wspomniałem, nieskuteczne (słaba konwersja gościa na klienta),
  • są coraz częściej pomijane przez użytkowników Internetu,
  • zdarza się, że budżet kampanii jest wyklikiwany przez konkurencję.

Jest jednak jeszcze jeden czynnik, który w mojej opinii powoduje, że o Google AdWords spokojnie możemy zapomnieć. O co chodzi? O cenę tej reklamy i jej stałe podnoszenie, aby być na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Jak wiemy, albo i jak nie wiemy … 🙂 obecność na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania w formie reklamy Google AdWords zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest wysokość ceny, jaką jesteśmy skłonni zapłacić za kliknięcie w link prowadzący do naszego miejsca w sieci. Im cena jest wyższa, tym lepsze miejsce zajmujemy. Jeżeli konkurencja podbije cenę, to nasza reklama spadnie. Niekoniecznie na drugą stronę, ale z góry – niżej.

Pytanie: jak długo można w ten sposób konkurować?

Powiedzmy sobie szczerze, na razie konkurencja jest niewielka, ale będzie coraz większa i stawki reklam Google będą rosnąć. W USA sięgają kilkudziesięciu dolarów za kliknięcie.

Na dłuższą metę tak się nie da. Odbije się to na naszych kieszeniach i to podwójnie, gdyż wyższe stawki na reklamę nie zlikwidują konkurencji, która będzie obniżała ceny swoich usług, aby przechwycić klienta. Koło zamknięte. A pamiętajmy, że zawsze znajdzie się ktoś, kto zapłaci więcej i wykona usługę za mniej. Zawsze ktoś coś zrobi lepiej i taniej od nas.

Czy można inaczej? Czy można wysiąść z tego zaklętego koła konkurencji? Czy można spokojnie odetchnąć powietrzem wolnym od stresu z powodu depczącej po piętach kancelarii z drugiego końca ulicy?

A może w ogóle zlikwidować stan konkurencji?

Utopia?

No pewnie. Sam próbowałem coś takiego utworzyć w kręgu doradców podatkowych, których znam. Ale żaden się nie odważył na strategiczny krok w swoim biznesie.

A gdyby każdy z nich obrał sobie specjalizację? Wówczas bez konkurencji zgarniałby jedynie klientów wg tego kryterium. Innych odsyłałby do kolegi, który wypłacałby mu prowizję od własnego honorarium… i na odwrót. W takiej sytuacji nikt by się nie stresował konkurencją, bo każdy miałaby własne poletko do zaorania.

Nikt by nie wydawał pieniędzy na Google AdWords, mając świadomość, że kolega i tak przyśle mu jego klientów.

Szczególnie dziś jest dobry moment na rozwój kancelarii ze specjalizacją. Dzisiaj mamy Internet i narzędzia e-marketingowe, które precyzyjnie wyłapią klientów z naszej specjalizacji. Jeszcze kilka lat temu było to zupełnie nie możliwe.  A zasadzie wystarczy blog, aby po nich sięgnąć i utrzymywać z nimi relacje. Inne narzędzia tylko dodatkowo wzmocnią ten proces.

Zapomnij o AdWords. Szkoda pieniędzy. Weź się za blog i wyjdź z pogoni za konkurencją!

{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Liwiusz 21 sierpnia, 2010 o 9:12 am

Płatny link na drugiej stronie? Jeszcze się z czymś takim nie spotkałem.

Odpowiedz

rafchmielewski 21 sierpnia, 2010 o 12:29 pm

„Na drugiej stronie wyników wyszukiwania” – to miałem na myśli 🙂

Dzięki Liwiuszu za uwagę 🙂

Rafał

Odpowiedz

macus 22 sierpnia, 2010 o 8:42 am

„Innych odsyłałby do kolegi, który wypłacałby mu prowizję od własnego honorarium… i na odwrót.”

Niestety, to tak nie działa. Zbiór zasad etyki adwokackiej i godności zawodu, zwany także krócej – Kodeksem etyki adwokackiej, w §23b expressis verbis stanowi:

Adwokatowi nie wolno przyjmować od innego adwokata lub osoby trzeciej
korzyści tytułem wynagrodzenia za skierowanie klienta do innego adwokata, ani
przekazywać komukolwiek korzyści tytułem wynagrodzenia za skierowanie doń
klienta.

Odpowiedz

rafchmielewski 22 sierpnia, 2010 o 5:37 pm

@macus, no tak, taka jest sytuacja wśród adwokatów.

Dzięki za uwagę!
Rafał

Odpowiedz

Szymon Kwiatkowski 7 września, 2010 o 10:00 pm

Rafał,
W tym co napisałeś jest dużo prawdy. Jednak między wykorzystywaniem reklam w Google Adwords a specjalizacją nie ma przecież związku. Bycie specjalistą nie prowadzi przecież do zaprzestania reklamy w tym reklamy w Adwordsach. Nie mniej jednak ważny jest temat specjalizacji i jej nieuchronności więc postanowiłem rozszerzyć ten wątek: http://marketingprawa.pl/2010/09/07/specjalizacja-tak-czy-nie/
Pozdrawiam
Szymon

Odpowiedz

rafchmielewski 8 września, 2010 o 9:06 am

Dzięki Szymonie za komentarz!

Oczywiście specjalizację uważam za coś bardzo fundamentalnego w kancelarii, przynajmniej małej kancelarii. Ale już w każdej, bez wyjątku, strategia e-marketingowa powinna być „sfokusowana” 🙂 Inaczej nie zadziała.

Tak samo jest z AdWords. Przykład:
Wpisz w pasku wyszukiwania „kancelaria prawna”. Ile pokaże się Tobie wyników? Ileś tam. Bardzo dużo. Którą wybierzesz? Czym się będziesz kierował przy wyborze tej a nie innej? Wyglądem strony kancelarii? Zdjęciem prawnika?

Czym?

Odpowiedz

Katarzyna 8 września, 2010 o 9:38 am

Zdjęciem 😉
Zartuję.
Ale po części zgadzam się z Szymonem.
Jeżeli reklama w AdWords jest dobrze napisana i ma dobrze ustawione słowa kluczowe – może być skuteczna.
Przykład?
Kancelaria specjalizująca się w rozwodach powinna swoją reklamę wyświetlać gdy ktoś wpisuje frazę „rozwód”.
To, że będzie się wyświetlała również na hasło ” kancelaria prawna” to już inna bajka….

Odpowiedz

rafchmielewski 8 września, 2010 o 9:45 pm

Kasia, to nie żart 🙂 Tym właśnie kierują się klienci dokonując wyboru kancelarii, jeżeli w pasek wyszukiwarki wpisują „kancelaria prawna”. Mogliby dokonać wyboru na podstawie specjalizacji, ale z reguły jej nie ma.

Z reguły… bo jednak czasem, chociaż rzadko, ale jest 🙂 O czym wspomniałaś, że kancelaria specjalizująca się w rozwodach… itd.

I prawdę mówiąc, razem mówimy o tym samym. Ja jestem zdania, że AdWords jest nieskuteczne, kiedy nie mamy specjalizacji i Ty masz takie samo zdanie 🙂

W mojej opinii jednak AdWords najlepiej się sprawdzi, jeżeli link będzie kierował do konkretnej treści, np. w blogu. Ale wtedy reklama AdWords musi być max skonkretyzowana, najlepiej w oparciu o pożądane słowa kluczowe.

Dzięki Kasiu za komentarz!
Rafał

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: