Jak internet zmienił biznes

przez Rafał Chmielewski dnia 3 grudnia, 2009

Szary użytkownik Internetu nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo zmienił się sposób prowadzenia działalności gospodarczej dzięki sieci. Widzi tylko swoją pocztę, słynne portale informacyjne i społecznościowe, a także czasem aukcyjne, jeżeli odważy się na zakupy przez Internet. Tymczasem e-rzeczywistość, a także metody prowadzenia biznesu w sieci, uległy dużej zmianie. I nie chodzi tutaj o techniczne sposoby sprzedaży czy reklamy wizualnej, ale głównie o marketing w sensie generalnym, czyli proces prowadzenia klienta od zbudowania w nim świadomości marki, przez pomoc w podjęciu decyzji o zakupie, po sprzedaż.

Rewolucyjne jest w tym to, że najbardziej skuteczne techniki e-marketingowe są dostępne za darmo, albo niemal za darmo. Obecnie żadna firma nie musi wydawać masy pieniędzy na kampanie marketingowe, które i tak nie zawsze dają oczekiwane rezultaty. Wiele skutecznych narzędzi dostępnych w sieci jest darmowych, a to znacznie obniża koszty, przy większej skuteczności i przewidywalności takiej kampanii.

Niestety polskie firmy nie widzą jeszcze takich możliwości, a już tym bardziej firmy prawnicze oraz podatkowe. Nie spotkałem się jeszcze w polskim Internecie z profesjonalnie prowadzoną kampanią marketingową takiej firmy. Co prawda niektóre z nich, jak na przykład Deloitte oraz PwC (zauważcie, że to podmioty międzynarodowe) wprowadziły w swoje struktury stron tzw. podcasty, jednak nie można tu jeszcze mówić o e-marketingu, ani tym bardziej poszukiwaniu potencjalnych klientów. Jest to więc jeszcze teren do zagospodarowania.

Czy efektywny i nowoczesny e-marketing jest rzeczywiście taki skuteczny? Tak, i to bardzo! Wciąż jednak, jako przykłady, mamy jedynie doświadczenia amerykańskie. Na pierwszym miejscu wskazałbym Gary-ego Vaynerchuk’a – dyrektora marketingu oraz jednego z właścicieli sklepu z winami (WineLibrary.com). W ciągu roku podbił on dochody firmy o ponad 500% dzięki zastosowaniu nadzwyczaj prostej techniki. Inną osobą godną polecenia jest Joe Vitale – twórca i właściciel Hipnotic Marketing Inc (MrFire.com). Joe jest w stanie zarobić wiele milionów dolarów jednym  tylko mailem. I nieco z naszego podwórka: Wanda Łoskot – pochodząca z Polski self-made milionerka, mentorka oraz coach polskich, i nie tylko, biznesmenów (SukcesTwojejFirmy.com).

Wszyscy oni korzystają z prostych i niekosztownych narzędzi e-marketingowych, które równie skutecznie mogą zostać wykorzystane także przez polskie firmy prawnicze.

W świecie globalnego biznesu jest tylko jeden kierunek zmian – gwałtowny rozwój Internetu.

Komentarze? Piszcie poniżej!

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

Łukasz 30 lipca, 2019 o 5:31 pm

Wprawdzie tematyka jest tutaj prawnicza, ale dziękuję za inspirację do wyciągnięcia wniosków z mojej branży.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Następny wpis: