Dzisiejszy wpis ma innego adresata ni偶 zazwyczaj 馃檪
Co prawda sk艂oni艂o mnie do jego opowiedzenia wczorajsze spotkanie w jednej z warszawskich kancelarii, ale jakby jego ziarno zosta艂o zasiane du偶o wcze艣niej, na na wp贸艂 osobistym do艣wiadczeniu. Wczorajsze spotkanie jedynie utwierdzi艂o mnie w przekonaniu, 偶e powinienem o tym opowiedzie膰.
A wi臋c:
Je艣li jeste艣 odpowiedzialny za PR w kancelarii prawnej, wzgl臋dnie za marketing, to prosz臋 we藕 pod uwag臋 fakt, kt贸ry jest tak oczywisty, 偶e wszyscy przechodzimy obok niego oboj臋tnie. Tak jak przechodzimy obok powietrza: jego obecno艣膰 jest tak oczywista, 偶e nie zauwa偶amy, jak jest dla nas wa偶ne.
Tym faktem jest: istnienie Internetu.
Prawda 偶e oczywiste? 馃檪
Internet zmieni艂 wszystko, dos艂ownie WSZYSTKO. Ka偶d膮 dziedzin臋 偶ycia. Od narodzin, po biznes, przez loty w kosmos i automat sprzedaj膮cy col臋 na po艂udniu Botswany, po moj膮 babci臋, kt贸ra urodzi艂a si臋 jeszcze przed wojn膮, a dzi艣 korzysta ze Skypa.
Internet zmieni艂 r贸wnie偶 nasz膮 bran偶臋. Od zwyk艂ej korespondencji, przez poszukiwanie pracownik贸w, klient贸w i kontrahent贸w, obs艂ug臋 kancelarii i s膮downictwo, po korzystanie z zasob贸w intelektualnych.
Dlaczego wi臋c us艂uga PR nadal jest wykonywana tak, jakby by艂 rok 1996?
Wiem, 偶e to, co teraz pisz臋, wiele os贸b wkurza. I jeszcze wiele wkurzy w przysz艂o艣ci. By膰 mo偶e strac臋 kilku sta艂ych czytelnik贸w. Trudno.
Zazwyczaj jest tak, 偶e kiedy w kancelarii jest dzia艂 PR, to robi on wszystko, aby prawnicy mieli mas臋 zaj臋膰. Wiele publikacji, wywiad贸w, konferencji, ksi膮偶ek, komentarzy, itd. To poch艂ania wsp贸lnikom tyle czasu, 偶e trudno jest potem wygospodarowa膰 czas na prac臋 merytoryczn膮. Na co艣, co jest kluczowe dla funkcjonowania tego przedsi臋biorstwa.
I… 偶eby by艂a pe艂na jasno艣膰 … to jest ok. W sensie takim, 偶e obecno艣膰 w mediach jest wa偶na. Ale… dzisiaj jest Internet. Medium, kt贸re jest najwa偶niejsze dla pozyskiwania klient贸w. Nie tylko zreszt膮 w naszej bran偶y. Klient贸w nie przynosz膮 ju偶 wyst膮pienia, wywiady, opinie, komentarze, publikacje. Tak by艂o kiedy艣. Klient贸w dzisiaj przynosi Internet.
Ka偶da obecno艣膰 w mediach tradycyjnych jest jednorazowa. Aby odnios艂o to skuteczno艣膰, tego rodzaju promocja musi by膰 sta艂a. Pt klient musi widzie膰 i czyta膰 prawnika regularnie. Najlepiej w r贸偶nych formach medialnych. Czy kto艣 liczy艂, ile kosztuje ten czas? Ka偶dy artyku艂 dla byle gazety, to godzina najmniej. A ile tego si臋 zbierze w miesi膮cu? W roku? To nie jest praca, kt贸ra bezpo艣rednio przynosi zysk. To jest praca, kt贸ra mo偶e przyniesie korzy艣膰 w przysz艂o艣ci.
A tymczasem, wszystko to mo偶na zrobi膰 du偶o bardziej efektywnie.
Jak?
Zauwa偶, 偶e wszystko co napiszesz w swoim blogu, albo co napisze Tw贸j pracodawca, jest w sieci przez wiele lat. To nie s膮 jednorazowe wyst膮pienia. To s膮 tre艣ci, kt贸re s膮 stale, STALE czytane przez masy ludzi. Tysi膮ce. Raz wykonana robota przynosi wieloletni膮 promocj臋! NIE ma co por贸wnywa膰 jakiegokolwiek wyst膮pienia, nawet TVP, z blogiem! Wydajno艣膰 i efektywno艣膰 promocji w blogu, a w gazecie, to jak 1/10000.
Wyst膮pienia w mediach DAJ膭 efekt w postaci klient贸w, ale wiesz kiedy? Kiedy Tw贸j pracodawca powo艂uje si臋 na sw贸j blog. I wtedy jest ogromna szansa na zdobycie klienta, bo Ci, kt贸rzy widz膮 wyst膮pienia, zagl膮daj膮 na blog. I je艣li jest to blog prowadzony prawid艂owo i jest zajmuj膮cy (czyni, jak to nazywam, spustoszenie w uk艂adzie limbicznym czytelnika), to w贸wczas taka osoba zostaje przy blogu, a je艣li jest gotowa do zakupu us艂ugi, kontaktuje si臋 z autorem bloga.
Co wi臋c zrobi膰?
Za艂o偶y膰 wybitny blog i go promowa膰 przy okazji takich wyst膮pie艅.
Efekt?
Wi臋cej klient贸w, lepszych klient贸w, spokojny biznes, i mniej wyst膮pie艅 (wszelkiego rodzaju), a wi臋c wi臋cej czasu na prac臋 merytoryczn膮 i wi臋ksze zyski dla kancelarii.
******
Przyk艂ad, niestety z艂y, z mojej praktyki i jak ja to widz臋.
Robili艣my dla pewnej kancelarii strategi臋 e-marketingow膮. Blog i to wszystko, czym si臋 de facto zajmujemy. Wszystko zaczyna艂o i艣膰 dobrze. Klienci z bloga zacz臋li si臋 pojawia膰.
Wsp贸lnicy zdecydowali si臋 jednak zatrudni膰 PR managera.
Co on zrobi艂?
Przede wszystkim „pojecha艂 po naszych” blogach w tej kancelarii. Z braku wiedzy i do艣wiadczenia w zakresie e-marketingu zacz膮艂 wszystko zmienia膰. Wszystko mia艂o by膰 „profesjonalne”. W efekcie blogi przesta艂y by膰 skuteczne. Ich autorzy byli sko艂owani. Stracili ch臋膰 do ich prowadzenia.
PR manager za to kwit艂. Organizowa艂 eventy, konferencje, szkolenia, wywiady. I by艂 zadowolony.
Dlaczego?
Bo on spe艂nia艂 swoj膮 rol臋 wzorowo. Od tego przecie偶 by艂. Takie mia艂 zadania. A 偶e biznesowo by艂o to kompletnie do bani, to ju偶 go nie obchodzi艂o. Nie my艣la艂 o kancelarii – my艣la艂 o sobie.
Ten przyk艂ad z 偶ycia wzi臋ty pokazuje, jak 艂atwo co艣 zepsu膰, nie maj膮c poj臋cia do jakiej rzeki si臋 wchodzi. Ale te偶 pokazuje dobitnie, do czego prowadzi postrzeganie swoich obowi膮zk贸w rodem z roku 1996.
Internet zmieni艂 WSZYSTKO na 艣wiecie. A je艣li nie dotkn膮艂 jakiej艣 dziedziny naszego 偶ycia, to nie mo偶esz spa膰 spokojnie my艣l膮c, 偶e wszystko zostanie tutaj po staremu. Wielu tak my艣la艂o. Tak pada艂y globalne giganty maj膮ce mas臋 pieni臋dzy na innowacje (vide Kodak).
Klienci bior膮 si臋 z Internetu. Je艣li s膮dzisz, 偶e nie, to si臋 mylisz.
Sztuka polega tylko na tym, jak pokaza膰 si臋 w sieci, aby to by艂o skuteczne i efektywne.
I dzisiejszy PR manager musi to bra膰 pod uwag臋.
Nie ma innej drogi.
Taki jest 艣wiat.
I kropka.
{ 2 komentarze… przeczytaj je poni偶ej albo dodaj sw贸j }
Panie Rafale,
Tak jak czasem spieram si臋 z Panem (co do szczeg贸艂贸w, bo w og贸le gramy do jednej bramki ;-)), tak teraz podpisuje si臋 obiema r臋kami i nogami! Serdczenie gratuluje 艣wietnej obserwacji oraz niezwykle trafnego, moim zdaniem, wpisu.
Dzi臋kuj臋 te偶 za mo偶liwo艣膰 zacytowania wpisu na moim blogu.
I czekam na wi臋cej!
Pozdrowienia,
Igor
Do us艂ug Panie Igorze 馃檪 Dzi臋kuj臋!
Z serdecznymi pozdrowieniami!
Rafa艂
{ 1 trackback }